Kurs gramatyczny czy konwersacje

Stojąc przed wyborem konkretnego typu kursu językowego należy sobie odpowiedzieć na podstawowe pytanie:

Jaki jest mój cel? Po co chcę się uczyć języka obcego?

W zależności od odpowiedzi, jakiej udzielimy na to pytanie, wybierzemy odpowiadający nam i naszym potrzebom kurs. Poniżej znajduje się kilka najczęstszych odpowiedzi:

  • Nie znam języka w ogóle, chcę się go nauczyć i porozumiewać się w nim.

W tej sytuacji nie powinniśmy wybierać ani kursu gramatycznego ani konwersacji. Optymalnym wyborem dla nas będzie kurs języka ogólnego w klasycznym podejściu, to znaczy taki, w ramach którego będziemy uczyć się słownictwa, gramatyki, słuchania, czytania, mówienia, pisania – kurs oferujący nam rozwój wszystkich umiejętności, które potrzebne są do swobodnego posługiwania się językiem obcym.

  • Poznałem większość zasad gramatycznych, potrafię z nich korzystać, zależy mi wyłącznie na mówieniu – nie potrzebuję innych umiejętności językowych, praktycznie nigdy nie piszę.

Zdarza się, że nie potrzebujemy rozwijać umiejętności czytania, pisania, słuchania, a zależy nam wyłącznie na mówieniu. W tej sytuacji najlepszym i oczywistym wyborem będzie kurs konwersacyjny. Wybierając taki kurs z szerokiej oferty wielu szkół pamiętajmy jednak o tym, że dobrze poprowadzony kurs konwersacyjny absolutnie nie może ograniczyć się wyłącznie do mówienia – to także rozwój słownictwa, regularne powtórki, krótkie formy czytania – i naturalnie dużo, dużo, dużo mówienia: w parach, mikro-grupach, w ramach dyskusji i debat. To kurs, w trakcie którego mówią słuchacze i uczniowie, a nie nauczyciel – ten powinien paradoksalnie mówić jak najmniej.

  • Mówię płynnie, ale mam świadomość popełnianych błędów. Nie chcę brzmieć jak przysłowiowy Kali.

Dla osób, które udzielą takiej odpowiedzi, szkoła językowa może z powodzeniem zaproponować kurs gramatyczny, ale znowu pamiętajmy o kilku podstawowych zasadach dobrej lekcji gramatycznej: kurs gramatyczny nie może ograniczyć się wyłącznie do teorii gramatycznej i wypełniania kserówek. To przede wszystkim wprowadzanie zasad i reguł do języka aktywnego, a więc paradoksalnie w trakcie kursu gramatycznego uczeń powinien doświadczyć bardzo dużego elementu mówienia, skierowanego na wyćwiczenie zasad, struktur, czasów.

  • Sam nie wiem, co wybrać – chciałabym mówić płynniej i poprawniej…

Dlaczego więc nie połączyć obu rozwiązań? Jeżeli tylko pozwala nam na to czas – możemy spokojnie brać udział w kursie gramatycznym i konwersacyjnym, dzięki czemu poprawimy swoją płynność a jednocześnie poziom poprawności gramatycznej również się podniesie.

Niezależnie od kursu, na który chcemy się wybrać, pamiętajmy o tym, że szkoła proponująca nam go powinna najpierw szczegółowo zbadać nasze potrzeby i dowiedzieć się, dlaczego jesteśmy zainteresowani akurat tym a nie innym rozwiązaniem. Doświadczony metodyk, z którym powinniśmy się spotkać przed zapisaniem się na kurs, zada nam szereg pytań i pomoże zdefiniować, jakiego rozwiązania najbardziej potrzebujemy – kursu konwersacyjnego, gramatycznego, standardowego, a może czegoś zupełnie innego, o czym nawet początkowo nie pomyśleliśmy.